SVERIGES TRYGGASTE VISSELBLÅSARTJÄNST

Vi bjuder på en gratis visselpolicy!

I december 2023 ska alla företag med 50 anställda eller fler ha en visselblåsartjänst. Det kan verka hotfullt, men med rätt hantering kan en vissling leda till något bra. Trust & Heart har marknadens tryggaste visselblåsartjänst och bistår oberoende utredningar och rådgivning när något händer. En blåsning kan faktiskt leda till både ett bättre företag och tryggare individer.

Ladda ner kostnadsfri policy
LÄR DIG MER OM HUR DU HANTERAR VISSELBLÅSNING

En vissling kan förändra allt!

Vill du lära dig mer om visselblåshantering? Boka ett demomöte online!

Bild blåst 2
KÄNNER DU DIG BLÅST?

Att bli blåst behöver inte vara dåligt

Med experthjälp och Sveriges bästa visselblåsartjänst hjälper vi dig att göra rätt.

Se våra kundcase
VI HJÄLPER DIG ATT GÖRA RÄTT

Vanliga frågor och svar

Vem kan visselblåsa?

Det är en stor grupp av personer som kan använda visselblåsartjänsten, t.ex. arbetstagare, arbetssökande, praktikanter, personer som utför arbete under verksamhetens kontroll och ledning (exempelvis konsulter och leverantörer).

Vad kan man visselblåsa om?

Visselblåsarlagen fokuserar på missförhållanden kring korruption, miljö, konkurrens, redovisning/bokföring, annan kriminell verksamhet, uppförandekod, kränkande särbehandling eller andra övertramp utifrån Arbetsmiljölagen. Den information som din rapport handlar om ska ha förvärvats i ett arbetsrelaterat sammanhang och röra missförhållanden av allmänt intresse.

Vilka organisationer omfattas av visselblåsarlagen?

Verksamheter med 50 anställda eller fler påverkas av den nya lagstiftningen och behöver ha en visselblåsarfunktion på plats senast 17 december 2023. Viktigt att komma ihåg är det inte bara är heltidsanställda som räknas, utan också deltidsanställda, timanställda och ideell arbetskraft.

När måste man ha interna rapporteringskanaler för visselblåsning?

Organisationer och företag med 50 anställda eller fler ska ha en rapporteringskanal på plats senast 17 december 2023.

Vad skiljer Trust & Heart från andra leverantörer av visselblåsartjänster?

Tekniskt och säkerhetsmässigt ligger vi i absolut framkant tillsammans med ett par andra leverantörer. Men det som särskiljer oss på Trust&heart är att vi är ensamma om att ha förmågan att ta hand om visselblåsarärenden på ett snabbt och rättssäkert sätt.

Hur fungerar Trust & Hearts visselblåsartjänst?

Visselblåsaren rapporterar missförhållanden genom att fylla i ett strukturerat formulär i den digitala rapporteringskanalen. Man kan även göra en anmälan via telefon, post eller fysiskt möte med en handläggare.

Kan man lämna en rapport muntligt?

Ja, en uppgiftslämnare kan rapportera via telefon eller att boka ett möte med en av våra ärendehandläggare.

Kan visselblåsaren rapportera anonymt?

Ja, möjlighet finns att vara helt anonym. Om du lämnar kontaktuppgifter är det lättare för ärendehandläggaren hos Trust & Heart att få svar på eventuella frågor. Men dina kontaktuppgifter lämnas aldrig vidare utan att du uttryckligen ger ditt medgivande till det.

Kan uppgiftslämnaren skicka filer?

Ja, när man gör en anmälan finns det möjlighet att ladda upp filer, till exempel bilder, videoklipp, ljudfiler, dokument, m.m. Man kan också komplettera rapporten i efterhand genom att logga in med sitt Användar-ID och lösenord och ladda upp fler filer.

Vilka språk finns systemet på?

Som standard ingår systemet på svenska, engelska, tyska, danska, norska och finska. Vi kommer att komplettera tjänsten med fler språk framöver utifrån våra kunders kommande behov.

Vem tar emot visselblåsningarna?

Vi erbjuder en helhetslösning där våra experter tar emot inkomna anmälningar och gör en initial bedömning huruvida de omfattas av visselblåsarlagens bestämmelser eller ej. Vi ger dessutom alltid rekommendationer till hur man bör gå vidare och vi kan också erbjuda fördjupad utredning om man önskar det. Ni kan även välja att själva vara mottagare och utse någon inom organisationen som får behörighet att hantera inkomna ärenden enligt lagens krav.

Vad händer när man skickat in en anmälan?

Ärendehandläggaren får omedelbart en notis, loggar in i ärendehanteringssystemet samt gör en jävskontroll innan man tar emot den inrapporterade anmälan och vidta åtgärder.

Hur lång tid tar det innan man får svar?

En anmälare får återkoppling från en handläggare inom sju arbetsdagar. Men oftast går det mycket fortare än så.

Hur följer man handläggningen av ett ärende?

När du skickat in en anmälan får du ett ID-nummer och ett lösenord som du kan använda för att logga in och följa handläggningen. Om en ärendehandläggare har frågor till dig kommer denne att höra av sig via telefon eller e-post (om du lämnat dessa uppgifter). Om du valt att vara anonym skriver handläggaren ett meddelande till dig i den digitala rapporteringskanalen. Vi uppmanar dig därför att logga in med jämna mellanrum för att läsa svar från ärendehandläggaren, och besvara eventuella frågor på samma sätt. Därigenom kan du fortsätta vara anonym under kontakten med ärendehandläggaren.

Uppfyller visselblåsarsystemet kraven enligt GDPR?

Ja, Trust & Hearts visselblåsartjänst följer alla gällande regler kring GDPR och dataskydd.

Hur fungerar säkerheten och var lagras informationen?

All kommunikation mellan Visselblåsartjänstens webbgränssnitt och våra servrar är krypterad. Vidare är all information på servrarna också krypterad och all data lagras i svenska serverhallar.

Kan man få tillgång till statistik?

Ja, vi tillhandahåller statistik löpande under året vid behov. Men erfarenhetsmässigt vet vi att det oftast inte kommer in så värst många anmälningar avseende mindre och medelstora verksamheter.

Kan visselblåsarsystemet anpassat efter specifika behov?

Trust & Hearts visselblåsartjänst fungerar likadant för alla användare, men den går att anpassa i viss mån, t.ex. genom att ändra färger och logotype.

Hur informerar vi om visselblåsarfunktionen?

Ni kommer att få ett förslag till informationsmaterial från oss som ni kan publicera på er externa hemsida som innehåller all information en potentiell anmälare kan tänkas behöva veta. Ni kommer även få exempel på hur andra organisationer som är kunder till oss har gjort, och vi förser er löpande med förslag till förbättringar av informationsflödet.

Ladda fler